Лабораторна робота № 7
Тема: Розробка та використання Веб-квестів у навчальному процесі та науковій діяльності.
Мета: сформувати вміння створювати проекти за технологією Веб-квест та володіння методикою їхнього проведення.
Відповіді на контрольні запитання
1. Схарактеризуйте Веб-квест, наведіть історію його виникнення.
Нині є багато педагогічних технологій навчання, що забезпечують самостійну роботу студентів, ураховуючи значні обсяги інформації, необхідність її обробки і передачі потребує інтеграції цих педагогічних технологій з ІКТ, використанням Інтернет. Ураховуючи той факт, що у ВНЗ особливе місце займає дослідницька робота студентів, заслуговує на увагу інтеграція методу проектів з використанням Інтернет і рольових ігор. Такий вид проектів називають Веб-квестом.
Веб-квест (Вебquest) у педагогіці – проблемне завдання з елементами рольової гри, для виконання якої використовуються інформаційні ресурси Інтернет.
Веб-квести – організовані засоби Веб-технологій у середовищі WWW. За своєю організацією є досить складними; вони спрямовані на розвиток у студентів навичок аналітичного і творчого мислення; викладач має володіти високим рівнем предметної, методичної та інформаційно-комунікаційної компетентності.
Таким чином, Веб-квест поєднує в собі ідеї проектного методу та ігрових технологій в середовищі WWWзасобами Веб-технологій.
Під квестом (англ. Quest – подорож, мандрівка) розуміють комп’ютерну гру, в якій гравець має добитися певної мети, використовуючи власні знання і досвід, а також спілкуючись з учасниками квеста.
За своєю суттю, основою Веб-квестів є проектна методика, що орієнтована на самостійну діяльність студентів – індивідуальну, парну, групову, котра здійснюється за певний проміжок часу. Цей метод органічно сполучається з груповим підходом до навчання (cooperative learning). Проектна діяльність найбільш ефективна, якщо її вдається пов’язати з програмним матеріалом, значно розширюючи і поглиблюючи знання студентів у процесі роботи над проектом. Метод проектів завжди передбачає розв’язання проблеми, що, як правило, не обмежується однією темою. Розв’язання значимої проблеми сприяє тому, що вдається переключити увагу студентів з форми вислову на її зміст. Студенти зайняті тим, як розв’язати проблему, які визнайти раціональні способи її розв’язку, де знайти переконливі аргументи, що доводять правильність обраного шляху.
Уперше термін «Веб-квест» був запропонований в 1995 р. Берні Доджем, професором Університета Сан-Дієго (США). Автор розробив інноваційні додатки до Інтернет з метою інтеграції в навчальний процес для різних предметів і рівнів навчання
2.Які види діяльності студенті використовуються в проектній роботі студентів у Веб-квестах?
За своєю суттю, основою Веб-квестів є проектна методика, що орієнтована на самостійну діяльність студентів – індивідуальну, парну, групову, котра здійснюється за певний проміжок часу. Цей метод органічно сполучається з груповим підходом до навчання (cooperative learning). Проектна діяльність найбільш ефективна, якщо її вдається пов’язати з програмним матеріалом, значно розширюючи і поглиблюючи знання студентів у процесі роботи над проектом. Метод проектів завжди передбачає розв’язання проблеми, що, як правило, не обмежується однією темою. Розв’язання значимої проблеми сприяє тому, що вдається переключити увагу студентів з форми вислову на її зміст. Студенти зайняті тим, як розв’язати проблему, які визнайти раціональні способи її розв’язку, де знайти переконливі аргументи, що доводять правильність обраного шляху.
3.У чому полягають принципи, за якими класифікуються Веб-квести?
Б. Додж виділив три принципа класифікації Веб-квестів:
1. За тривалістю виконання: короткострокові та довгострокові.
2. За предметним змістом: монопроекти, міжпредметні Веб-квести.
3. За типом завдань, що виконують учні: переказ, компіляційні загадки, журналістські, конструкторські, творчі, переконуючі, розв’язок спірних проблем, самопізнавальні, аналітичні, оцінні, наукові.
4. У чому полягає сутність компіляційного завдання Веб-квеста?
Сутність компіляційного завдання полягає в тому, що студенти мають взяти інформацію з різних джерел і привести її до єдиного формату. Підсумкова компіляція може бути опублікована в Інтернет або представлена у вигляді нецифрового продукту, наприклад, книга.
5. Навести зміст та характеристику Веб-квестів:
1) журналістського;
2) конструкторського;
3) творчого;
4) переконуючого;
5) аналітичного;
6) наукового;
7) оцінного.
Завдання на переказ є самими примітивними і становлять найбільш простий приклад використання Інтернет як джерела інформації та вважається Веб-квестом за умови:
− формат і форма докладів студентів відрізняється від оригіналів матеріалів, матеріал тексту не є простим копіюванням тексту з Інтернет у текстовий редактор;
− студенти вільні у виборі того, про що розповідають і яким чином організують знайдену інформацію;
− студенти використовують навички збирання, систематизації та обробки інформації.
Сутність компіляційного завдання полягає в тому, що студенти мають взяти інформацію з різних джерел і привести її до єдиного формату. Підсумкова компіляція може бути опублікована в Інтернет або представлена у вигляді нецифрового продукту, наприклад, книга.
Веб-квест, який створений на основі завдання-загадки, потребує синтезу інформації з набору джерел і створення головоломки, яку неможливо розв’язати простим пошуком відповіді на сторінках Інтернет. Навпаки, необхідно придумати загадку, розв’язок якої потребує:
− засвоєння інформації з множини джерел;
− складання інформації в єдине ціле за допомогою висновків, узагальнень з різних джерел інформації;
− виключення хибних відповідей, які спочатку уявлялися вірними, а в процесі розгляду стали хибними.
У журналістських Веб-квестах студенти мають зібрати факти та організувати їх у жанрі репортажу новин, інтерв’ю і т. ін.
Конструкторський Веб-квест потребує від студентів створення продукту або плану з виконання раніше визначеної мети в певних межах.
Творчий Веб-квест вимагає від студентів створення продукту в заданому форматі. Творчі проекти схожі на конструкторські, проте є вільними і непередбачуваними в своїх результатах. У процесі оцінки таких проектів необхідно більше уваги приділяти творчості й самовираженню студентів.
Веб-квести з розв’язання спірних проблем передбачають пошук і представлення різних, а інколи суперечливих думок з однієї проблеми і спробу привести їх до консенсусу.
Переконуючий Веб-квест має на меті створення продукту, здатного переконати будь-кого. Таке завдання виходить за межі звичного перекладу і вимагає від учнів розробки аргументів на користь будь-якого твердження, думки, варіанту розв’язку проблеми на основі матеріалів, одержаних у процесі роботи з квестом. Кінцевим продуктом такого проекту може бути лист, стаття, прес-реліз, постер, відеозапис, мультимедійна презентація, Веб-сторінка і т. ін.
Веб-квести, які орієнтовані на самопізнання, мають на меті краще пізнання самих себе, яке може розвиватися через дослідження он-лайн і офф-лайн.
Аналітичний Веб-квест досліджує взаємозв’язок речей реального світу в межах заданої теми. Такі завдання дають підгрунтя для одержання учнями знань в умовах, за яких вони мають уважно вивчати речі, знаходити спільне і різне, а також находити скриті схожі явища, розуміти зв’язок причин і наслідків, обговорюючи їх значення.
Наукові Веб-квести слугують для знайомства та залучення студентів до наукових досліджень у різних галузях знань. Інтернет містить історичну та нову інформацію, яка може бути корисною в будь-якій галузі науки.
Оцінні Веб-квести представляють студентам низку предметів із запрошенням до їх оцінки або класифікації, вибору рішення з обмеженого списку або оцінки результатів проведених досліджень.
6. У чому полягає інтерактивна методика Веб-квестів?
Ураховуючи той факт, що у ВНЗ особливе місце займає дослідницька робота студентів, заслуговує на увагу інтеграція методу проектів з використанням Інтернет і рольових ігор. Такий вид проектів називають Веб-квестом.
Під квестом (англ. Quest – подорож, мандрівка) розуміють комп’ютерну гру, в якій гравець має добитися певної мети, використовуючи власні знання і досвід, а також спілкуючись з учасниками квеста.
Веб-квест (Вебquest) у педагогіці – проблемне завдання з елементами рольової гри, для виконання якої використовуються інформаційні ресурси Інтернет.
Веб-квести – організовані засоби Веб-технологій у середовищі WWW. За своєю організацією є досить складними; вони спрямовані на розвиток у студентів навичок аналітичного і творчого мислення; викладач має володіти високим рівнем предметної, методичної та інформаційно-комунікаційної компетентності.
Таким чином, Веб-квест поєднує в собі ідеї проектного методу та ігрових технологій в середовищі WWW засобами Веб-технологій.
За своєю суттю, основою Веб-квестів є проектна методика, що орієнтована на самостійну діяльність студентів – індивідуальну, парну, групову, котра здійснюється за певний проміжок часу. Цей метод органічно сполучається з груповим підходом до навчання (cooperative learning). Проектна діяльність найбільш ефективна, якщо її вдається пов’язати з програмним матеріалом, значно розширюючи і поглиблюючи знання студентів у процесі роботи над проектом. Метод проектів завжди передбачає розв’язання проблеми, що, як правило, не обмежується однією темою. Розв’язання значимої проблеми сприяє тому, що вдається переключити увагу студентів з форми вислову на її зміст. Студенти зайняті тим, як розв’язати проблему, які знайти раціональні способи її розв’язку, де знайти переконливі аргументи, що доводять правильність обраного шляху.
Уперше термін «Веб-квест» був запропонований в 1995 р. Берні Доджем, професором Університета Сан-Дієго (США). Автор розробив інноваційні додатки до Інтернет з метою інтеграції в навчальний процес для різних предметів і рівнів навчання.
Б. Додж виділив три принципи класифікації Веб-квестів:
1. За тривалістю виконання: короткострокові та довгострокові.
2. За предметним змістом: монопроекти, міжпредметні Веб-квести.
3. За типом завдань, що виконують студенти: переказ, компіляційні загадки, журналістські, конструкторські, творчі, переконуючі, розв’язок суперечливих проблем, самопізнавальні, аналітичні, оцінні, наукові.
Веб-квести можуть бути короткотерміновими і довготерміновими. Робота над короткотерміновим Веб-квестом може займати від одного до трьох занять, а над довготерміновим – більш тривалий час.
7. Які компетенції майбутнього фахівця формуються в процесі проектної діяльності?
Нині в суспільстві відчувається нестача фахівців, які були б здатні самостійно та в команді розв’язувати виникаючі проблеми, що вирішуються за допомогою мережі Інтернет. Тому використання в навчальному процесі проектної технології та Інтернет, Веб-квестів, значно змінює навчальний процес, підвищує його якість, сприяє розвитку інтересів студентів, активізує їх діяльність на заняттях та ін.
До проектної технології покладено за основу поняття «проект», його прагматична спрямованість на результат, який одержується в процесі розв’язання тієї чи іншої теоретичної або практичної проблеми. З цією метою необхідно навчити студентів самостійно мислити, знаходити та розв’язувати проблеми, залучаючи з цією метою знання з різних галузей, здатність прогнозувати результати та можливі наслідки різних варіантів рішення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки.
Немає сумніву, що одержаний досвід принесе свої плоди в майбутньому, сприятиме розвитку таких компетенцій:
− використання ІКТ для розв’язання професійних задач (у тому числі для пошуку необхідної інформації, оформлення результатів роботи у вигляді комп’ютерної презентації, Веб-квесту, флеш-роликів, баз даних та ін.);
− самостійне навчання та самореалізація;
− робота в команді (планування, розподіл функцій, взаємодопомога, взаємоконтроль);
− уміння знаходити різні способи розв’язання проблемної ситуації;
− визначення найбільш раціонального варіанту, обґрунтування свого вибору;
− навички публічного виступу (обов’язкове проведення попередніх захистів, захистів проектів з виступом авторів, з питаннями, дискусіями).
8. Які види завдань для Веб-квестів визначив Берні Додж? Схарактеризувати кожне з них.
Берні Додж визначав такі види завдань для Веб-квестів.
Переказ – демонстрація розуміння теми на основі подання матеріалів з різних джерел у новому форматі: створення презентації, плакату, оповідання.
Планування та проектування – розробка плану або проекту на основі заданих умов.
Самопізнання – будь-які аспекти дослідження особистості.
Компіляція – трансформація формату інформації, яка одержана з різних джерел: створення книги кулінарних рецептів, віртуальної виставки, капсули часу, капсули культури.
Творче завдання – творча робота в певному жанрі – створення п’єси, вірша, пісні, відеоролика.
Аналітичне завдання – пошук та систематизація інформації.
Детектив, головоломка, таємнича історія – висновки на основі
суперечливих фактів.
Досягнення консенсусу – спільне вироблення рішення з поставленої проблеми.
Оцінка – обґрунтування певної точки зору.
Журналістське розслідування – об’єктивний виклад інформації (розгляд думок і фактів).
Переконання – схиляння на свій бік опонентів або нейтрально налаштованих осіб.
Наукові дослідження – вивчення різних явищ, відкриттів, фактів на основі унікальних он-лайн джерел.
Розглянемо структуру Веб-квеста. Веб-квест складається з таких розділів:
Вступ – короткий опис теми Веб-квесту.
- Завдання – формулювання проблемної задачі та опис форми подання кінцевого результату. Наприклад, задана серія питань, на які потрібно знайти відповіді; прописана проблема, яку потрібно вирішити, та вказана інша діяльність, що спрямована на переробку і представлення результатів, виходячи із зібраної інформації, а також список інформаційних ресурсів, необхідних для виконання студентами завдання – посилання на Інтернет-ресурси і будь-які інші джерела інформації.
- Порядок роботи – опис послідовності дій, ролей і ресурсів, котрі необхідні для виконання завдання.
- Керівництво до дій (як організувати та представити зібрану інформацію) – допоміжна інформація, що може бути представлена у вигляді непрямих запитань.
- Оцінка – опис критеріїв і параметрів оцінки виконання Веб-квесту, які представляються у вигляді бланку оцінки. Критерії оцінки залежать від типу навчальних завдань, що вирішуються у Веб-квесті.
- Висновок – у цьому розділі підсумовується досвід, одержаний студентами в процесі виконання самостійної роботи над квест-проектом.
- Використані матеріали – посилання на ресурси, що використовувалися для створення Веб-квесту.
- Коментарі для викладача – методичні рекомендації для викладачів, студентів, які будуть використовуватися у Веб-квесті.
Досить складним питанням є оцінка Веб-квеста.
9. Яка структура Веб-квеста, навести характеристику його складових.
За думкою Є.С. Полат, Веб-квест повинен мати наступну структуру:
− вступ (формулювання теми, опис головних ролей учасників, сценарій квеста, план роботи або огляд усного квеста);
− центральне завдання (завдання, питання, на які студенти мають найти відповідь в межах самостійного дослідження, який підсумковий результат має бути досягнутий);
− список інформаційних ресурсів, які можна використати під час досліджень, у тому числі ресурси Інтернет;
− опис основних етапів роботи; керівництво до дії;
− заключення (підсумки дослідження, питання для подальшого розвитку теми).
Розглянута інтерактивна методика Веб-квестів учить знаходити необхідну інформацію, здійснювати її аналіз, піддавати її аналізу, систематизувати і вирішувати поставлені задачі, її використання є нескладним, не потребує завантаження додаткових програм або одержання специфічних технічних знань та навичок – необхідним є лише комп’ютер з доступом до мережі Інтернет.
Нині в різних сферах діяльності відчувається нестача фахівців, які здатні самостійно та в команді розв’язувати проблеми, що виникають, робити це за допомогою Інтернет. Тому навчання студентів у проектній діяльності – Веб-квести в інтеграції з іншими педагогічними технологіями сприятимуть активному процесу одержання знань, умінню находити необхідну інформацію, використовувати різноманітні інформаційні джерела, запам’ятовувати, здійснювати пошук розв’язків, розв’язувати певні завдання і проблеми, організовувати себе до роботи. В цьому Веб-квести сприяють підвищенню якості навчання у ВНЗ.
10. Яким чином здійснюється оцінка Веб-квеста, за якими критеріями?
Б. Додж рекомендує використовувати від 4 до 8 критеріїв, що можуть включати оцінку: − дослідницької та творчої роботи; − якості аргументації; − оригінальності роботи; − навичок роботи в мікрогрупі; − усного виступу; − мультимедійної презентації; − письмового тексту і т.ін.
Оцінка – опис критеріїв і параметрів оцінки виконання Веб-квесту, які представляються у вигляді бланку оцінки. Критерії оцінки залежать від типу навчальних завдань, що вирішуються у Веб-квесті.
Наведемо критерії оцінки Веб-квеста:
11. Схарактеризувати освітній Веб-квест, наведіть приклад.
Вище нами розглянуто поняття Веб-квесту, методику його створення та оцінювання. Доцільно навести визначення освітнього Веб-квесту, що використовується в навчально-виховному процесі освітньої установи.
Освітній Веб-квест, як відомо, – це сайт в Інтернеті, з яким працюють студенти, виконуючи певну навчальну задачу.
Робота з Веб-квестами підсилює мотивацію навчання, сприяє розвитку критичного мислення, формує вміння та навички здійснення порівняння, аналізу помилок, перспектив, класифікації, знаходження шляхів розв’язку проблеми та завдання в цілому.
Блоги:
Наведемо зразок Веб-квеста з теми «Світові інформаційні освітні ресурси», що вивчається студентами Інституту математики, фізики і технологічної освіти Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського (напрям «Технологічна освіта») в процесі вивчення дисципліни «Методика застосування комп’ютерної техніки при викладанні загальноосвітніх дисциплін» (за програмою Інтел® «Навчання для майбутнього»).
12. У чому полягає суть проектування педагогічного процесу?
Суть проектного навчання – у функціонуванні цілісної системи дидактичних засобів (змісту, методів, прийомів тощо), що адаптує навчально-виховний процес до структурних та організаційних вимог навчального проектування.
Веб-квести можуть бути короткотерміновими і довготерміновими.
Робота над короткотерміновим Веб-квестом може займати від одного до трьох занять, а над довготерміновим – більш тривалий час.
13. У чому полягає та чим зумовлена інтеграція проектних та інформаційних технологій?
Стрімкий розвиток глобальної мережі Інтернет спричинив до перетворення комп’ютерної революції в інформаційну; відповідно до цього, інтеграції проектної технології, ІКТ та їх впливу на якість підготовки фахівців у навчальних закладах.
Аналіз попередніх досліджень свідчить, що проблемі розроблення та впровадження новітніх педагогічних технологій, а саме використанню методу проектів присвячені дослідження Г. Ващенка, А. Макаренка, С. Русової, які пов’язували методи навчання, зокрема, і проектний, із проблемою розвитку особистості, підготовкою її до життя і праці.
За кордоном науковою основою методу проектів були прагматичні ідеї американського філософа і педагога Д. Дьюї, його ідеї використані в реалізації методу проектів В. Кілпатрика.
В Україні метод проектів поширився після появи перекладеної на російську мову книжки Е. Коллінгса «Експеримент с проектным учебным планом».
Нині проблемі розроблення та використання методу проектів присвячені дослідження вчених О. Коберника, Н. Морзе, Є. Полат, О. Пометун, С. Сисоєвої та ін.
Розвитку інформаційних технологій, їх активному використанню в навчальному процесі присвячені дослідження: В. Бикова, Р. Гуревича, М. Жалдака, І. Захарової, Н. Морзе, Г. Селевка, І. Роберт, О. Спіріна та ін.
У роботах цих учених розглядається інтеграція методу проектів та ІКТ, здійснення навчання в проектній діяльності як засобу розвитку індивідуальності студента, учня, його інтелектуального та творчого потенціалу.
14. Схарактеризувати діяльність студентів на кожному етапі виконання Веб-квеста.
1. Учень обирає одну із запропонованих йому ролей. Обравши собі певну «роль», студент (учень) переходить до одного з досьє, представлених на сторінці Веб-квесту.
2. Учень аналізує, як його роль узгоджується із завданнями інших членів команди. В результаті проходження цих етапів у студентів, учнів формуються елементи інформаційно-комунікаційної компетенції: вибір соціальної ролі, одержують навички роботи в групі.
3. Далі студенти (учні) досліджують запропоновані ресурси та ресурси медіатеки навчального закладу (книги, журнали, енциклопедії). При цьому вони аналізують інформаційні ресурси, відбирають необхідну інформацію, шукають додаткову.
4. Для підготовки звіту представляється опис артефактів, котрі, на погляд студентів, представляють досліджуване питання. Для кожного артефакту вказується джерело (друкований посібник, електронне видання, адреса в Інтернет, пояснення, чому він необхідний під час дослідження даної теми. При цьому студент (учень) набуває досвіду збереження інформації, структурування інформаційних ресурсів.
5. Після закінчення процесу пошуку подає звіт за обраною темою.
6. Веб-квест передбачає спільну роботу, тому далі студенти (учні) обговорюють, сперечаються, формують план роботи групи в цілому. Тут кожний із них, будучи експертом у своїй галузі, бажає знайти найкращий розв’язок своїх завдань. Потім студенти (учні) обирають форму подання загального звіту та можуть розподілити ролі для подальшої роботи: розроблення макету сайту або презентації, створення дизайну та ін.
7. Завершується цей процес груповим захистом роботи.
15. Яким чином готується та представляється звіт студентами з виконаної роботи у Веб-квесті?
Звіт можна представити у вигляді презентації MS Power Point. Спробуйте дати відповідь на запитання: Що заважає Україні зайняти лідерські позиції на ринку комп’ютерних комплектуючих?
Звіт має бути представлений у вигляді HTML-файлів та включати схеми, фотографії й інші матеріали. В усній формі дайте свою оцінку новомодному напряму – «моддингу».
Звіт можна представити у вигляді презентації MS Power Point. У роботі необхідно провести порівняльний аналіз програмного забезпечення різних предметних областей – його надійність, функціональність, додаткові можливості, відмінність від попередніх версій.
Звіт можна представити у вигляді презентації MS Power Point. У звіт доречно включити графіки та діаграми, що ілюструють динаміку цін на комплектуючі та програмне забезпечення комп’ютера.
16. Які характерні особливості Веб-квесту, що відрізняє його від інших технологій?
Характерними особливостями Веб-квесту, що відрізняють його від інших технологій, зокрема від методу проектів, є такі: перш за все заздалегідь, визначаються ресурси, в яких є інформація, необхідна для розв’язання проблеми. По-друге, Веб-квест однозначно визначає порядок дій, який має виконати учень для одержання необхідного результату. По-третє, обов’язковою складовою цієї технології є перелік тих знань, умінь і навичок, які можуть придбати студенти (учні), виконавши даний Веб-квест. По-четверте, однозначно визначені критерії оцінки виконаних завдань.
Наведемо як приклад розробку Веб-квесту, його деяких розділів, що призначені для студентів 3 та 4 курсів за спеціальністю «Технологічна освіта». Веб-квест може бути використаним і як методичне забезпечення самостійної роботи студентів університету, коледжу.
Вступ
Необхідно зібрати сучасний комп’ютер, що відповідає сучасним технічним вимогам і потребам користувача.
Розвиток комп’ютерної техніки, масове її використання зумовили певні вимоги до комп’ютера, до його комплектуючих: процесора, материнської плати, відеокарти, пам’яті.
Сучасний ринок комплектуючих до комп’ютера і периферії до нього здатний задовольнити потреби самого вимогливого користувача. Так з чого ж почати? І як при цьому не дати постраждати гаманцю?
Мета даного Веб-квесту – розглянути процес побудови обчислювальної системи з позицій аналітика, технічного консультанта, консультанта з програмного забезпечення, прайс-менеджера.
Вам необхідно виступити в одній з ролей:
Роль 1. Аналітик.
Роль 2. Технічний консультант.
Роль 3. Консультант з програмного забезпечення.
Роль 4. Прайс-менеджер.
Розглянемо зміст наведених вище ролей:
Роль 1. Аналітик.
Ваші завдання:
− підготувати огляд сучасного ринку комп’ютерів, приділивши особливу увагу різним його аспектам:
– комп’ютери серверного типу;
– мейнфрейми;
– персональні комп’ютери для професійної діяльності;
– персональні комп’ютери побутової сфери;
– ігрові комп’ютери.
− здійснити аналіз перспектив розвитку комп’ютерів у різних секторах ринку – визначити лідерів індустрії, порівняти їх частки на світовому ринку.
17. Яким чином і з якою метою використовуються Веб-квести в навчальній роботі ВНЗ?
Відповідно до вимог суспільства перед сучасною вищою освітою висувається проблема розроблення та використання сучасних форм і методів організації навчальної діяльності студентів. Інтеграція ІКТ з іншими технологіями навчання значно підвищує якість підготовки студентів, збільшують їхні освітні можливості здійснювати вибір і реалізацію індивідуальної траєкторії навчання у відкритому освітньому просторі. Для цього потрібне широке інформаційне поле діяльності, різноманітні джерела інформації, різні погляди, точки зору на одну й ту саму проблему, самостійний пошук шляхів обґрунтування та розв’язання проблеми.
Саме тому у вищому навчальному закладі має здійснюватися активна самостійна робота, що передбачає організацію навчального процесу відповідно до Болонського процесу, за яким навчальний час, відведений на самостійну роботу, регламентується навчальним планом і має становити не менше 1/3 загального обсягу навчального часу з конкретної дисципліни. У розв’язанні зазначених проблем чільне місце відводиться використанню глобального інформаційного простору.
Вчені розглядають самостійну навчальну роботу як активну пізнавальну творчу діяльність студента, спрямовану на розв’язання будь-якого виду навчальних завдань або як один із видів навчальних занять під методичним керівництвом викладача, проте без його особистої участі.
Викладачами Інституту математики, фізики і технологічної освіти Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського накопичено певний досвід використання ресурсів Інтернет в організації самостійної роботи студентів. Насамперед, у самостійній дослідницькій роботі студентів. Більша частина часу витрачається на пошук інформації, її оброблення й аналіз, а також на підготовку презентації результатів дослідження, що здійснюється в позаурочний час.
Нині досить активним у вищій школі є питання застосування ІКТ в організації самостійної роботи студентів.
Ученими (Ю. Машбиць, В. Зінченко, Н. Тализіна) доведено, що ІКТ значно підвищують активність пізнавальної діяльності студентів. Це приводить до перебудови навчального процесу з використанням самостійних форм навчання.
Використання ІКТ надає підґрунтя для впровадження інновацій, що сприяють підвищенню якості здійснення самостійної роботи та якості забезпечення підготовки фахівців.
Розвиток мережевих технологій та телекомунікацій, особливо Веб-технологій сприяли розвитку проектних технологій навчання, Веб-квестів.
Особливістю Веб-квестів є те, що вся інформація або її частина, яка розміщена на сайті для самостійної або групової роботи студентів, находиться дійсно на різних Веб-сайтах. За допомогою певних гіперпосилань всі студенти працюють в єдиному інформаційному просторі. Студенти збирають матеріали в Інтернет з тієї чи іншої теми, розв’язують проблему, використовуючи ці матеріали. Посилання на джерела виконуються студентами, викладачами за допомогою пошукових систем.
Однією з переваг Веб-квеста є економія часу студента. Враховуючи те, що викладач сам спрямовує діяльність студента, надаючи певний перелік Інтернет-адрес, з яких студенти одержують необхідні для виконання проекту дані. Підсумком Веб-квесту може бути презентація або Веб-сторінка, котрі можна розмістити в Інтернеті та надати можливість всім залишати свої думки, пропозиції, відгуки та навіть відповідні правки, тобто здійснювати зворотний зв’язок.
Як зазначає М. Васильєва, в організації самостійної роботи студентів важливо, щоб Веб-квест складався з таких частин:
− представлення фонової інформації та ознайомлення студента з темою Веб-квеста;
− постановка задачі, яка б зацікавила студента (актуальна проблема і ситуація);
− список необхідних джерел інформації (Веб-документи, бази даних, книги, консультації електронною поштою та ін.). Більшість джерел може бути в документі у вигляді посилань на сторінки Інтернет;
− детальний та покроковий опис процесу виконання всіх завдань, поряд із створенням проекту, його можливих варіантів;
− презентація проекту, що може бути розміщена в Інтернет, в якій підводяться підсумки та висуваються пропозиції з виконання Веб-квесту.
18. У чому полягає місце і роль самостійної роботи студентів у ВНЗ?
У ВНЗ має здійснюватися активна самостійна робота, що передбачає організацію навчального процесу відповідно до Болонського процесу, за яким навчальний час, відведений на самостійну роботу, регламентується навчальним планом і має становити не менше 1/3 загального обсягу навчального часу з конкретної дисципліни. У розв’язанні зазначених проблем чільне місце відводиться використанню глобального інформаційного простору.
19. Яким чином ІКТ та проектні технології використовуються в самостійній роботі студентів у ВНЗ?
Вища освіта України побудована відповідно до вимог Болонської конвенції, де особлива увага приділяється самостійній роботі студентів, яка потребує підвищення й інтеграції видів і форм організації навчальної діяльності студентів, здійснюється інтегрування інформаційно-комунікаційних технологій з педагогічною системою організації навчальної діяльності, що дозволяє розширити навчальні можливості студентів, здійснити вибір і організацію індивідуальної траєкторії навчання в контексті розвитку самостійного критичного і творчого мислення. Визначальну роль у цьому відіграє Інтернет, який є універсальним засобом пошуку інформації та передачі знань, особливо в процесі самостійної роботи студентів.
20. Які типи Веб-квестів використовуються в навчальному процесі ВНЗ? У чому полягає мета їх використання?
Веб-квести можуть охоплювати, як окрему проблему, навчальний предмет, тему, так і бути міжпредметними.
Розгляньмо типи Веб-квестів:
1. Конструкторський Веб-квест вимагає від студента створення продукту або плану дій з виконання певної мети в певних межах.
2. Творчий Веб-квест вимагає від студентів створення будь-якого продукту в заданому форматі. Творчі проекти схожі з кострукторськми, але вони більш вільні та непередбачувані в своїх результатах.
3. Веб-квест з розв’язання спірних проблем передбачає пошук і представлення різноманітних, інколи протилежних думок з однієї проблеми, спробу привести їх до консенсусу.
4. Переконуючий Веб-квест має на меті створення продукту, який здатний переконати будь-кого. Таке завдання виходить за межі звичного переказу або репродукції та вимагає від студентів розроблення аргументів на користь висновків, що одержані за результатами роботи у Веб-квесті.
5. Веб-квести із самопізнання орієнтовані на розширення знань, інтелекту студентів, які розвиваються через дослідження он-лайн та офф-лайн ресурсів. Прикладом такого проекту може бути Веб-квест «Ким я буду, коли закінчу університет?», який має на меті вивчення ресурсів Інтернет, пов’язаних із майбутньою кар’єрою.
6. Аналітичний Веб-квест досліджує взаємозв’язок речей реального світу в межах заданої теми. Такі завдання вимагають від студентів аналізу, узагальнення, виокремлення окремих ознак, наслідків та ін., обговорення їх.
7. Оцінні Веб-квести передбачають здійснення класифікації студентами запропонованих речей, виконання ними ролі судді або іншої особи.
8. Наукові Веб-квести слугують для здійснення знайомства та залучення студентів до наукових досліджень в різних галузях знань. Інтернет наповнений історичною, науковою інформацію.
Веб-квести, як уже згадувалося, можуть бути короткотерміновими і довготерміновими.
Робота над короткотерміновим Веб-квестом може займати від одного до трьох занять, а над довготривалим – більш тривалий час.
Комментариев нет:
Отправить комментарий