Творче завдання №3
Віртуальна екскурсія
До Кропивницького обласного краєзнавчого музею
(у відділ тваринного світу)
У початковій школі урок - екскурсія розглядається як особливий вид навчальних занять, що проводяться поза школою у природі: на луці, в полі, лісі, саду тощо. На уроках - екскурсіях, як і на предметних уроках, учні вивчають об'єкти і явища природи, але тут вони можуть бачити їх середовищі існування, а отже, повніше і глибше вивчити властивості, різноманітність, встановити зв'язки організмів один з одним і з середовищем, умовами існування. Проведення екскурсії є могутнім чинником естетичного розвитку, споглядання за об'єктами природи в різні пори року розвиває у дітей прагнення бачити прекрасне і досконале, притаманне природі, породжує бажання досліджувати природу, знати про неї якомога більше ,прищеплює бережливе ставлення до природи, привертає увагу до раціонального використання природних багатств.
Екскурсії повинні бути пов'язані з усім процесом навчання. Тому навчальна програма визначає мінімум обов'язкових екскурсій, достатніх для вивчення кожної теми. Водночас вчитель може вносити зміни в тематику екскурсій, якщо вони забезпечують достатнє засвоєння матеріалу, що вивчається. Завдяки сучасним технологіям, учням можна не виходити з класної кімнати, щоб споглядати музейні об’єкти, а достатньо мати лише гарне комп’ютерне оснащення. Такі віртуальні екскурсії мають безліч переваг, такі як економія фізичних та матеріальних ресурсів.
До вашої уваги пропоную віртуальну екскурсію до Кропивницького обласного краєзнавчого музею у відділ фауни (тваринного світу):
Методичні рекомендації до проведення екскурсій у початковій школі
Як і будь - який урок , урок - екскурсія має певну макроструктуру:
- організація класу;
- постановка мети і завдань уроку, загальна мотивація;
- засвоєння нових знань, умінь і навичок;
- підсумок уроку;
- домашнє завдання(крім 1 класу).
Кожній екскурсії має передувати серйозна підготовча робота з боку вчителя й учнів. Насамперед необхідно визначити тему і мету екскурсії, розробити її зміст.
У 1 класі цикл уроків - екскурсій започатковує " Ознайомлення з об’єктами неживої та живої природи. Цю екскурсію можна провести на подвір’ї школи. Учитель має з’ясувати , які тіла неживої та живої природи, про які йшлося на уроці, діти побачать у природі (наприклад: Сонце, небо, грунт; гірські породи(каміння, пісок), рослини (дерева, кущі, трави); тварини(комахи, птахи)і встановити що вивчати з дітьми:
- зовнішній вигляд;
- місцезнаходження;
- якщо це травина - спосіб пересування тощо.
Учитель визначає тему і мету екскурсії, а потім має пройти визначений маршрут з огляду на майбутню екскурсію. Це дасть педагогові можливість уточнити зміст екскурсії, впевнитись в наявності потрібних об’єктів, визначити приблизну тривалість кожного етапу уроку - екскурсіях тощо. На основі цієї екскурсії учитель складає план уроку - екскурсії з дітьми, в якому встановлює послідовність її проведення. Наступні екскурсії в природу(у парк, ліс, до водойми)також потребують подібної підготовки, і до того ж конкретного обладнання, наприклад майбутню екскурсію напередодні або на попередньому уроці. При цьому обов’язково зазначити точне місце її проведення , маршрут, тривалість екскурсії та що учні повинні взяти із собою, як одягтися. Учитель повинен обов’язково провести бесіду з техніки безпеки.
У структурі уроку - екскурсії виділяють такі етапи:
- організаційний момент (0,5 - 1хв.);
- вступна бесіда ( 2 - 3хв.);
- самостійна робота( 20 - 25 хв.);
- бесіда за матеріалами самостійних робіт (10 - 15 хв.);
- підсумок уроку( 2 - 3 хв.).
У 1 класі, на початковому етапі залучення дітей до уроків - екскурсій , учитель може змінювати хронологію етапів уроку - екскурсії на свій розсуд. Наприклад, етапу самостійної роботи може й не бути або він триватиме значно менше від зазначеного часу. Продовження цього етапу відбувається поступово і залежить від готовності першокласників до самостійного виконання завдань.
Вступну бесіду до екскурсії можна провести у класі або на місці екскурсії. Учитель ознайомлює дітей з темою, метою, завданням, змістом і планом екскурсії. План рекомендується обговорити з учнями, допускаючи деякі зміни. У бесіді потрібно нагадати правильно поведінки на екскурсії , наголосити на дотриманні дисципліни. Учитель повинен пам’ятати, що на екскурсії він відповідає за здоров’я і життя дітей.
Найважливішим етапом уроку - екскурсії є робота учнів, під час якої з метою засвоєння, систематизації та застосування знань, умінь і навичок діти проводять спостереження за предметами та об’єктами неживої і живої природи. Спостереження організовується за завданнями, які мають допомогти учням здійснити порівняння об’єктів, що вивчаються, розглянути об’єкт за частинами, дати характеристику окремим властивостям об’єкта тощо. Якщо діти достатньо підготовлені, то ця частина екскурсії проводиться у вигляді самостійної роботи.
З метою правильного формування певного поняття в молодших школярів учитель повинен дотримуватися чіткої послідовності на екскурсії під час ознайомлення з дикими тваринами(у лісі чи музеї): спочатку називає тварину, потім розповідає про її повадки, спосіб живлення, деякі особливості будови, а далі пропонує уважно оглянути тварину (1 - 2 хв.).
Далі вчитель привертає увагу дітей до найхарактерніших ознак тварини(наприклад: розглядають форму дзьоба, кігтів у дятла, з’ясовують, яке значення це має для птаха, знаходять та розглядають кузню дятла і шишки, з яких дятел видовбав насіння).
Учитель має залучати дітей до активної самостійної роботи - збору матеріалу (листя, гілок тощо), стежити за роботою учнів, допомагати їм у разі потреби, не підказуючи готової відповіді. Щоб зосередити увагу учнів, потрібно урізноманітнювати методи і прийоми роботи.
Наприкінці екскурсії потрібно зробити підсумок: повторити те основне, про що учні дізналися, відзначити кращих учнів, зробити зауваження щодо дисципліни.
Інструктажі з техніки безпеки в музеї
1. Веди себе спокійно, стримано.
2. Уважно оглядай, слухай, не перебігали безладно від одного до іншого.
3. Без дозволу нічого не чіпай.
4. Голосно не розмовляй.
5. Не забудь подякувати екскурсоводам.
Хід екскурсії
І. Організація класу.
1. Фенологічні спостереження.
ІІ. Повідомлення теми та мети екскурсії.
1. Гра «Мікрофон»
2. Інструктаж з техніки безпеки: ПДР, правила поведінки у музеї.
3.Перехід до місця проведення екскурсії.
ІІІ. Засвоєння нових знань, умінь і навичок.
1. Оглядова екскурсія з екскурсоводом.
ІІІ. Бесіда - розповідь з демонстрацією музейних експонатів.
1.Огляд музейних експонатів (звірів).
2.Хвилинка - цікавинка.
ІV. Бесіда - розповідь про тварин.
1. Гра «Відгадай за описом».
2.Гра «Лісові характери».
3. Гра «Хто де живе».
VІІІ. Рефлексія.
ІХ. Організоване повернення учнів до класу.
Комментариев нет:
Отправить комментарий